gastro-import-logo

DK | EN | NO | SE  | KUNDLOGIN E-HANDEL

CecinaDeLeon

Cecina de Leòn

Tre generationer, tre syskon
Företaget Cecinas Nieto grundades 1965 av José Nieto och nu har tredje generationen tagit över och drivs av barnbarnet José Luis. Han heter också Nieto i efternamn, vilket faktiskt betyder just barnbarn på Spanska, så man skulle kunna säga att ringen är sluten. José Luis har fortsatt utvecklingen av familjeföretaget tillsammans med sin bror Rafaél och syster Conchi och de har idag 16 anställda. Som så många andra från Sydeuropa, som tar över familjeföretaget, så studerade José Luis först på universitet innan han gick vidare i farfar och faderns fotspår.

Kött, salt och rök

30

Cecina de León är kött från innanlåret på någon av raserna Limousine, Parda, Alpina, Chevrolet eller Angus. De slaktas vid minst fyra års ålder och väger över 400 kilo. Köttet röks och lufttorkas enligt traditionella metoder i 20-25 dagar. Man tänder en liten eld av ved från ek i rummet och ser hela tiden till att röken utvecklas försiktigt och långsamt för att ge köttet en mild smak av rökighet. Därefter lufttorkas köttet i ytterligare sju månader där man endast tillsätter havssalt under processen.

Förutom innanlåret så finns även varianten Babilla– det som vi på svenska kallar ytterlår. Den är framställd på samma sätt men lufttorkas i minst 18 månader.

Kan spåras långt tillbaka
Cecina de León är en helt naturlig produkt som enbart består av kött, salt och (rök) som har gjorts i århundraden och tillverkningsprocessen kan spåras tillbaka ända till 400 år före Kristus.

Det är en specialitet som idag är IGP-märkt vilket betyder att den bara får tillverkas i ett begränsat område i León-provinsen. Köttet är mycket proteinrikt och fettsnålt. Cecina njuts bäst som det är i tunna skivor tillsammans med ett gott bröd. Lite sött vin passar väldigt bra till och gärna en paprikamarmelad, som ger en bra motbalans till det smakfulla köttet.

Världskänd kvalitet
I dag framställer Cicinas Nieto cirka 250 000 kilo kött årligen och exporterar över 60 % av sin produktion. Bland kunderna finns högprofilerade restauranger i Dubai och Hong Kong som värdesätter oxkött av hög kvalitet. Även länder som Sverige och Danmark uppskattar dess egenskaper.

34